Українцям розповіли про особливості експлуатації автомобіля з ГБО

Велика кількість власників автомобілів, які встановили газобалонне обладнання (ГБО), несвідомо ігнорує деякі нюанси, які варто враховувати під час експлуатації транспортного засобу. Фахівці з видання “Автоцентр” розкрили основні з них.

До недавнього часу встановлення ГБО на автомобіль вносило деякі обмеження, але з розвитком технологій сучасне газобалонне обладнання стало більш вдосконаленим, і власники можуть експлуатувати свої автомобілі на газі без особливих зусиль.

Важливою інформацією є те, що резервний бак автомобіля повинен завжди бути заповненим бензином, як мінімум на чверть. Це стосується випадків, коли в автомобілі з ГБО бензин використовується для прогріву двигуна або при певних умовах, наприклад, при підвищених оборотах. Двигуни з прямим впорскуванням використовують невелику кількість бензину разом із газом.

Деякі власники навіть не усвідомлюють, що ГБО фактично є дублюючою паливною системою. У випадку поломки штатного бензонасоса чи форсунок можна завести двигун на газу (до певної міри). Хоча цей режим вважається аварійним і має обмеження, він може допомогти доїхати до СТО. Після аварійного запуску важливо дати двигуну працювати на холостих оборотах, щоб газовий редуктор не застиг.

Також важливо звертати увагу на герметичність системи, оскільки це ключовий аспект безпеки. У жодному разі не повинен бути запах газу в автомобілі. Навіть незначні витоки газу свідчать про несправність або неправильне налаштування системи. У такому випадку слід негайно відключити ГБО, перейти на бензин і звернутися до СТО для усунення несправностей.

Система фільтрації

У транспортних засобах з встановленим газобалонним обладнанням, крім стандартних фільтрів, використовується додатково мінімум два. Це пов’язано з тим, що газ, який подається з балона, проходить спочатку очищення в рідкій фазі на вході до редуктора, а потім, випаровуючись, проходить через фільтр парової фази перед досягненням форсунків. Зважаючи на якість газового палива в Україні, рекомендований інтервал заміни цих фільтрів становить 10 000 кілометрів, що співпадає зі звичайними технічними обслуговуваннями, що рекомендуються фахівцями в сфері газового обладнання.

Заміну фільтрів слід виконувати на спеціалізованому СТО, оскільки нові (чисті) фільтри можуть змінити газовий потік, що може потребувати додаткового налаштування системи. Крім цього, слід відзначити, що бензиновий фільтр також має бути замінений згідно з рекомендаціями відповідно до плану. Це обумовлено тим, що навіть під час руху на газі бензонасос все одно подає пальне і “зворотним потоком” направляє його назад у бак. Такий механізм створює необхідний тиск у системі на випадок, якщо водій вирішить миттєво переключитися на бензин.

Про газові балони

В автомобілях, обладнаних газобалонним обладнанням (ГБО), газові балони використовуються як резервуари для палива. Ці балони можуть бути циліндричні або тороїдальні, вибір залежить від місця встановлення і можуть мати об’єм від 20 до 200 літрів. Незалежно від об’єму, вказаного на балоні, заповнювати його слід не більше 80% від зазначеної ємності. Решта 20%, що залишаються, є паровою “подушкою”, яка компенсує зростання тиску при збільшенні температури. Наприклад, якщо автомобіль був заправлений при -15 градусів, а потім в’їхав у теплий гараж (+10 градусів), газ нагрівся і розширився. Цей додатковий об’єм у балоні дозволяє уникнути надмірного тиску завдяки аварійному клапану, який виводить надлишок газу в атмосферу.

Якщо виходити з цих вказівок, то в 43-літровий балон можна заправити 35-37 літрів газу. Якщо на заправці переконують, що заправили більше, слід вимагати перевірки. Це особливо актуально, якщо ви впевнені, що встановник не змінював рівень поплавка за вашою вказівкою. Важливо пам’ятати, що запас газу на борту впливає на вантажопідйомність автомобіля, адже маса самого балону варіюється від 20 до 30 кг, а об’єм газу від 30 до 100 літрів. Наприклад, заправлений 43-літровий балон важить 43 кг (22 кг балону + 21 кг газу), 100-літровий – 72 кг (28 кг балону + 44 кг газу).

Деякі власники авто уникають встановлення зовнішніх тороїдальних балонів з опаскою, що вони можуть бути пошкоджені на дорозі. Проте, часто ці страхи нібито необгрунтовані. Балони зазвичай виготовляються зі сталі товщиною 3 мм і відповідають розмірам стандартного запасного колеса. Є винятки, наприклад, Mitsubishi Grandis, який має зовнішню запаску. Або Mitsubishi Pajero Sport попереднього покоління, де зовнішня запаска знаходиться близько до бампера, що може впливати на балон при їзді по бездоріжжю.

Газ для «запальничок»

Серед ентузіастів швидкої їзди панує думка, що газове паливо неприйнятне для таких машин, оскільки при високих обертах двигун вже на бензині переживає значне навантаження, а на газі також впливає додаткова теплова дія. Однак сучасне ГБО має функцію довприску бензину і автоматичного перемикання режимів палива. При встановленні обладнання або регулярному обслуговуванні попросіть майстрів налаштувати довприск (наприклад, з 3500 до 4000 об/хв) і перехід на бензин після 4000 об/хв. Це дозволить отримувати додатковий бензин після розкручування двигуна понад 3500 об/хв, переходити на бензин при 4000 об/хв і знову на газ при зниженні обертів. Для автомобілів, які їздять на газі, рекомендується використовувати спеціальні масла, що захищають двигун при великих навантаженнях та температурах.

Багато власників автомобілів чули міф, що після установки ГБО клапани можуть прогоріти. Але основна причина цього – неналежне або некваліфіковане обслуговування. При багатій або гомогенній (λ=1) суміші частина термічного навантаження “знімає” незгорілий бензин, а при бідній суміші виникає велике навантаження на клапани та їхні сідла через підвищення температури. При роботі на бідній газоповітряній суміші температура підвищується на 200-250 °C. Газова суміш горить повільніше, що може призвести до прогару навіть після відкриття випускного клапана. Це призводить до перегріву клапанів та їхніх сідел, що сприяє прогару. Щоб уникнути цього, важливо правильно налаштувати паливну систему, вибрати відповідне ГБО, провести його якісне налаштування та регулярно перевіряти клапани і в разі потреби регулювати їх.

Своєчасне обслуговування допоможе уникнути поширеної проблеми з прогаром клапанів.

Оливи для ГБОшників

Під час роботи двигуна на газовому паливі знос деталей двигуна зменшується завдяки тому, що газ не розріджує масло та не змиває плівку зі стінок циліндрів. Хоча існує погляд, що масло можна міняти рідше, при роботі двигуна на газі все одно потрібна регулярна заміна масла. При експлуатації газового двигуна температура в циліндрах вища через більшу питому теплоту горіння газової суміші. Деякі виробники навіть розробляють спеціальні оливи (з позначенням LPG) для двигунів, що працюють на газі, які мають високу стійкість до термічного руйнування та покращені миючі властивості.

При розробці таких масел було приділено увагу відбору оптимальних базових масел, антиокислювальних і мийнодиспергуючих присадок. Це запобігає утворенню відкладень у двигуні і допомагає зберігати продукти окислення та нагар у маслі до моменту заміни.

Сезонні особливості

Газове паливо буває двох типів: літнє (до 50% пропану) і зимове (до 90%). Вони впливають на склад паливо-повітряної суміші. Тому для кожного сезону слід виконувати невелике технічне обслуговування. Перед зимою важливо замінити фільтри, оскільки конденсат і волога можуть замерзнути в них і зменшити пропускну здатність.

Також рекомендується налаштувати ГБО на новий склад палива та вищу температуру переключення на газ. Перевірте систему запалення, оскільки невеликі несправності влітку можуть проявитися повністю взимку. Перед літнім сезоном перевірте фільтри, налаштуйте момент автоматичного переключення на газ і адаптуйте систему під літнє паливо. Також перевірте герметичність системи, оскільки при низьких температурах гумові деталі можуть замерзнути і сприяти витокам газу.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, та отримуй більше свіжих новин!

Читайте також