Обман на українських АЗС: фахівці виявили масовий недолив бензину
Експерти Інституту споживчих експертиз провели масштабну перевірку точності наливу бензину А-95 на українських автозаправках — і результати знову виявилися тривожними. Незважаючи на численні попередні викриття, значна частина АЗС і надалі «грає не за правилами», недоливаючи пальне клієнтам і заробляючи на цьому мільйони гривень, пише SUVNews.
Як працює схема з недоливом
Недолив пального — це один із найпростіших і водночас найприбутковіших способів незаконного заробітку для заправок. Схема може виглядати по-різному:
-
Маніпуляція з колонками. Обладнання спеціально калібрують так, щоб воно відпускало менше пального, ніж показує лічильник. Закон дозволяє похибку до 0,5%, але на практиці вона може бути значно більшою.
-
«Жучки» та дистанційне управління. У систему можуть вмонтувати спеціальні пристрої, які змінюють показники наливу та навіть касові дані. Активувати їх можна за допомогою смартфона, а виявити — майже неможливо.
-
Температурна маніпуляція. Пальне транспортують у кілограмах, а приймають на АЗС — у літрах. Деякі водії бензовозів чекають, поки пальне нагріється на сонці, що збільшує об’єм на 5–7%. Надлишки залишаються в цистерні, а заправки компенсують «нестачу» недоливом клієнтам.
За підрахунками експертів, така схема здатна приносити до 1 млн грн прибутку на рік з однієї АЗС.
Як проводили перевірку
Фахівці відібрали зразки бензину на різних мережевих і незалежних заправках, серед яких:
-
преміальні бренди: AMIC, ОККО, UPG, KLO, PARALLEL;
-
дискаунтери: AVANTAGE 7, MARSHALL, BVS, БРСМ-НАФТА, OVIS (Харків), EURO 5 (Запоріжжя);
-
окремі поодинокі АЗС.
Зразки доставили до акредитованої лабораторії, де об’єм пального вимірювали мірним циліндром та перераховували густину, враховуючи температуру.
Результат: у 9 із 16 перевірених мереж зафіксовано недолив, а в окремих випадках він перевищував дозволену норму в 10 разів.
Хто в «зеленій» та «червоній» зоні
Зелені (допустимий недолив або перелив):
-
AMIC, PARALLEL — ідеально точна кількість пального.
-
KLO — мінімальне відхилення 0,05% (≈3 коп./л).
-
AVANTAGE 7 — 0,10% (≈5 коп./л).
-
ОККО — 0,15% (≈9 коп./л).
-
MARSHALL — також у межах норми.
Ці результати свідчать про якісну роботу з калібрування обладнання та контроль якості.
Червоні (недолив вище норми):
-
EURO 5 (Запоріжжя) — рекордний недолив майже 5% (≈2,37 грн/л).
-
OVIS (Харків) — ≈1,32 грн/л.
-
БРСМ-НАФТА — ≈1,23 грн/л.
-
BVS, PROLUX, TRANSOIL, ESKO — недолив від 0,5% до 2% (≈0,25–1,20 грн/л).
Усі перевірені поодинокі заправки також продемонстрували недолив понад допустимі норми.
Чому ситуація не змінюється
За словами директора Інституту споживчих експертиз Юрія Чорнобривця, системні порушення продовжують існувати через відсутність покарання:
«Ми очікували, що поодинокі АЗС покажуть до 10% недоливу, але, на щастя, цього не сталося. Проте великі мережі й далі свідомо недоливають пальне, щоб тримати ціну нижчою. Поки за це не буде відповідальності, ситуація не зміниться».
Як захистити себе
-
Заправляйтеся лише на перевірених АЗС. Уникайте маловідомих заправок із підозріло низькими цінами.
-
Перевіряйте чек. Він має точно відповідати кількості літрів і сумі.
-
Фіксуйте відео. Якщо є сумніви щодо недоливу, зніміть процес заправки на камеру.
-
Скаржтеся в Держпродспоживслужбу. Це може стати приводом для перевірки.
Недолив бензину на українських АЗС — це не поодинокі випадки, а системна проблема. Навіть великі мережі іноді використовують такі схеми для додаткового прибутку. Поки не буде суворішого контролю та реальних санкцій, ситуація навряд чи зміниться. Тому найкращий захист — це обережність, уважність і власна перевірка кожного літра, за який ви платите.
Після публікації матеріалу редакція SUVNews отримала наступний коментар від паливної компанії EURO 5:
«Паливна компанія EURO 5 офіційно спростовує інформацію Інституту споживчих експертиз (ІСЕ) про начебто недобросовісний налив пального на наших АЗС.
Наголошуємо, що це «дослідження» є неправдивим та безпідставним, а наведені показники щодо мережі АЗС EURO 5 не відповідають дійсності. У ньому, зокрема, не зазначено:
• точна дата, час і конкретне місце (АЗС) забору пального;
• тип та сертифікація обладнання, що використовувалося для проведення вимірів.Принагідно також інформуємо, що мережа АЗС EURO 5 приділяє першочергову увагу якості пального та обслуговування, зокрема точності роботи обладнання. Ми здійснюємо постійний контроль якості пального та роботи паливороздавальних колонок (ПРК) з використанням виключно сертифікованих мірників. Наші фахівці регулярно проводять перевірки та калібрування обладнання.
У зв’язку з поширенням ІСЕ неправдивої інформації, що завдає шкоди діловій репутації, EURO 5 розпочинає правові дії у відповідь. Юридичний департамент нашої компанії готує позов до суду про захист честі, гідності та ділової репутації.»