Обман на українських АЗС: фахівці виявили масовий недолив бензину

Експерти Інституту споживчих експертиз провели масштабну перевірку точності наливу бензину А-95 на українських автозаправках — і результати знову виявилися тривожними. Незважаючи на численні попередні викриття, значна частина АЗС і надалі «грає не за правилами», недоливаючи пальне клієнтам і заробляючи на цьому мільйони гривень, пише SUVNews.

Як працює схема з недоливом

Недолив пального — це один із найпростіших і водночас найприбутковіших способів незаконного заробітку для заправок. Схема може виглядати по-різному:

  • Маніпуляція з колонками. Обладнання спеціально калібрують так, щоб воно відпускало менше пального, ніж показує лічильник. Закон дозволяє похибку до 0,5%, але на практиці вона може бути значно більшою.

  • «Жучки» та дистанційне управління. У систему можуть вмонтувати спеціальні пристрої, які змінюють показники наливу та навіть касові дані. Активувати їх можна за допомогою смартфона, а виявити — майже неможливо.

  • Температурна маніпуляція. Пальне транспортують у кілограмах, а приймають на АЗС — у літрах. Деякі водії бензовозів чекають, поки пальне нагріється на сонці, що збільшує об’єм на 5–7%. Надлишки залишаються в цистерні, а заправки компенсують «нестачу» недоливом клієнтам.

За підрахунками експертів, така схема здатна приносити до 1 млн грн прибутку на рік з однієї АЗС.

Як проводили перевірку

Фахівці відібрали зразки бензину на різних мережевих і незалежних заправках, серед яких:

  • преміальні бренди: AMIC, ОККО, UPG, KLO, PARALLEL;

  • дискаунтери: AVANTAGE 7, MARSHALL, BVS, БРСМ-НАФТА, OVIS (Харків), EURO 5 (Запоріжжя);

  • окремі поодинокі АЗС.

Зразки доставили до акредитованої лабораторії, де об’єм пального вимірювали мірним циліндром та перераховували густину, враховуючи температуру.

Результат: у 9 із 16 перевірених мереж зафіксовано недолив, а в окремих випадках він перевищував дозволену норму в 10 разів.

Хто в «зеленій» та «червоній» зоні

Зелені (допустимий недолив або перелив):

  • AMIC, PARALLEL — ідеально точна кількість пального.

  • KLO — мінімальне відхилення 0,05% (≈3 коп./л).

  • AVANTAGE 7 — 0,10% (≈5 коп./л).

  • ОККО — 0,15% (≈9 коп./л).

  • MARSHALL — також у межах норми.

Ці результати свідчать про якісну роботу з калібрування обладнання та контроль якості.

Червоні (недолив вище норми):

  • EURO 5 (Запоріжжя) — рекордний недолив майже 5% (≈2,37 грн/л).

  • OVIS (Харків) — ≈1,32 грн/л.

  • БРСМ-НАФТА — ≈1,23 грн/л.

  • BVS, PROLUX, TRANSOIL, ESKO — недолив від 0,5% до 2% (≈0,25–1,20 грн/л).

Усі перевірені поодинокі заправки також продемонстрували недолив понад допустимі норми.

Таблиця Інституту споживчих експертиз

Чому ситуація не змінюється

За словами директора Інституту споживчих експертиз Юрія Чорнобривця, системні порушення продовжують існувати через відсутність покарання:

«Ми очікували, що поодинокі АЗС покажуть до 10% недоливу, але, на щастя, цього не сталося. Проте великі мережі й далі свідомо недоливають пальне, щоб тримати ціну нижчою. Поки за це не буде відповідальності, ситуація не зміниться».

Як захистити себе

  • Заправляйтеся лише на перевірених АЗС. Уникайте маловідомих заправок із підозріло низькими цінами.

  • Перевіряйте чек. Він має точно відповідати кількості літрів і сумі.

  • Фіксуйте відео. Якщо є сумніви щодо недоливу, зніміть процес заправки на камеру.

  • Скаржтеся в Держпродспоживслужбу. Це може стати приводом для перевірки.

Недолив бензину на українських АЗС — це не поодинокі випадки, а системна проблема. Навіть великі мережі іноді використовують такі схеми для додаткового прибутку. Поки не буде суворішого контролю та реальних санкцій, ситуація навряд чи зміниться. Тому найкращий захист — це обережність, уважність і власна перевірка кожного літра, за який ви платите.

Після публікації матеріалу редакція SUVNews отримала наступний коментар від паливної компанії EURO 5:

«Паливна компанія EURO 5 офіційно спростовує інформацію Інституту споживчих експертиз (ІСЕ) про начебто недобросовісний налив пального на наших АЗС.

Наголошуємо, що це «дослідження» є неправдивим та безпідставним, а наведені показники щодо мережі АЗС EURO 5 не відповідають дійсності. У ньому, зокрема, не зазначено:
•  точна дата, час і конкретне місце (АЗС) забору пального;
•  тип та сертифікація обладнання, що використовувалося для проведення вимірів.

Принагідно також інформуємо, що мережа АЗС EURO 5 приділяє першочергову увагу якості пального та обслуговування, зокрема точності роботи обладнання. Ми здійснюємо постійний контроль якості пального та роботи паливороздавальних колонок (ПРК) з використанням виключно сертифікованих мірників. Наші фахівці регулярно проводять перевірки та калібрування обладнання.

У зв’язку з поширенням ІСЕ неправдивої інформації, що завдає шкоди діловій репутації, EURO 5 розпочинає правові дії у відповідь. Юридичний департамент нашої компанії готує позов до суду про захист честі, гідності та ділової репутації.»

Читайте також