Запчастини для “швидких” дорожчі за Rolls-Royce: в Україні викрили корупційну схему на 1,9 млн грн
Схема із “золотими” запчастинами для “швидких”
У столиці викрито корупційну схему у комунальному об’єднанні “Київмедспецтранс”, де чиновники закуповували запчастини для автомобілів екстреної медичної допомоги за цінами, що в кілька разів перевищували ринкові.
Про це повідомили у Шевченківській окружній прокуратурі Києва, повідомляє видання SUVNews.
Згідно з матеріалами слідства, посадовці маніпулювали тендерними процедурами, залучаючи підконтрольні компанії для забезпечення перемоги “потрібного” постачальника.
Сума контракту — 5,4 млн грн, з яких 1,9 млн грн — переплата, підтверджена експертизою.
Як працювала схема
Слідство з’ясувало, що після укладання договору на постачання запчастин, фірма-переможець поставляла товари за завищеними цінами, у тому числі на деталі для фургонів Citroën та Mercedes, які використовуються як карети швидкої допомоги.
За словами джерел 24 Каналу, ціни на деякі фільтри та гальмівні системи перевищували навіть вартість аналогів для Rolls-Royce чи Bugatti.
Для порівняння:
-
реальна ціна на ринку — 5–10 тис. грн,
-
у тендері — в рази більше, що в сумі дало мільйонні переплати.
Хто підозрюється
Підозру за ч. 5 ст. 191 КК України (“заволодіння бюджетними коштами за попередньою змовою групою осіб”) отримали:
-
заступник директора “Київмедспецтрансу”, який підписував договори,
-
начальник служби матеріально-технічного забезпечення, що організовував закупівлі.
Їм загрожує до 12 років ув’язнення з конфіскацією майна.
Наслідки для медичної системи
За даними МОЗ, у Києві працює понад 300 карет швидкої допомоги, але корупційні схеми ускладнюють їх технічне обслуговування.
Через переплати кошти, які мали б піти на реальний ремонт чи закупівлю нових авто, осідають у кишенях чиновників.
У результаті — простої машин, дефіцит робочих “швидких” і ризики для пацієнтів.
Аналітики з Car and Driver відзначають, що у країнах зі схожими схемами (зокрема у Східній Європі) ефективність екстреної допомоги знижується на 15–20%.
Що кажуть експерти
Фахівці “Укравтопрому” зазначають:
“Корупція в закупівлях спецтранспорту підвищує витрати щонайменше на 20–30%, що напряму впливає на кількість доступних машин для медиків”.
Що буде далі
Досудове розслідування триває, прокуратура встановлює всіх причетних.
Слідчі не виключають, що схема могла діяти не лише в Києві, а й в інших регіонах України.
Редакційна думка
Редакція наголошує: контроль за тендерами у сфері медицини має бути публічним.
Прозорість через систему ProZorro та залучення незалежних аудиторів здатні зменшити подібні ризики і повернути довіру до медичної інфраструктури.
Україна не може дозволити, щоб у воєнний час “швидкі” простоювали через чиновницьку жадібність.
Нашим читачам також цікаво:
- В якому регіоні України стався автомобільний «бум» у жовтні, і чому це дивує?
- Бум електрокарів в Україні: які нові авто купують українці, а що обирає бізнес в жовтні 2025
- Ринок нових вантажівок в Україні зріс: які бренди очолили продажі у жовтні