На ринку нових авто останніми роками простежується чітка тенденція: гідротрансформаторні автоматичні коробки передач (АКПП) поступово зникають з модельних лінійок. Їхнє місце все частіше займають варіатори (CVT) або роботизовані коробки передач (РКПП). І хоча для багатьох українських водіїв «класичний автомат» досі асоціюється з комфортом і надійністю, автовиробники масово від нього відмовляються, передає SUV News.
Чому так відбувається? Невже гідротрансформатор став зайвим у сучасному автомобілебудуванні? Розбираємось.
Як ми дійшли до цього: короткий екскурс
Ще кілька десятків років тому «автомат» критикували за повільне перемикання, підвищену витрату пального та складність конструкції. Але з часом він став символом комфорту, особливо в міському циклі, і завоював визнання мільйонів водіїв по всьому світу, зокрема й в Україні.
Водночас АКПП мала й вагомі недоліки:
Ці мінуси змусили виробників шукати більш вигідні альтернативи — як з інженерної, так і з комерційної точки зору.
Варіатор (CVT): комфорт без запасу міцності
З технічної точки зору, варіатор — це найплавніша трансмісія. У нього немає фіксованих передач, що забезпечує:
Для автовиробників варіатор — це також дешевше у виробництві рішення, яке дозволяє зменшити вагу авто та покращити екологічні показники.
Але є й ложка дьогтю:
Для більшості водіїв це не критично, доки авто знаходиться в межах гарантії. А от після — ремонти варіатора стають фінансовим випробуванням.
«Робот» (РКПП): суміш механіки та електроніки
Роботизована коробка — це звичайна «механіка», яку автоматизували за допомогою сервоприводів та електроніки. В теорії це мало стати ідеальним компромісом: зручність «автомата» за ціною «механіки».
Переваги:
Недоліки:
Для виробника «робот» — це ідеальне рішення: дешевий у складанні, легкий, компактний. Але для водія він не завжди виявляється надійним, особливо після кількох років експлуатації.
Чому автоконцерни «тиснуть» на варіатор і «робота»?
Причина банальна — економіка. Глобальні автогіганти прагнуть:
Гідротрансформаторна АКПП не вписується у ці задачі: вона важка, дорога й неекономічна на фоні конкурентів. А от варіатор і «робот» дозволяють отримати «автоматичну» трансмісію на бюджетному авто — і вкластися в суворі екологічні стандарти ЄС або Китаю.
Що це означає для українського водія?
У 2025 році знайти нову машину з «класичним автоматом» стає дедалі складніше. Особливо в бюджетному та середньому сегменті. Якщо він і є — то в авто від японських брендів (Mazda, Toyota) або в кросоверах з турбодвигунами.
Решта ринку переходить на:
Це означає, що перед покупкою варто ретельно вивчати тип коробки, її слабкі місця й реальні відгуки про довговічність. Бо комфортна їзда — добре, але ніхто не хоче «влетіти» у ремонт на тисячі доларів після 100 тис. км пробігу.
Скорочення кількості авто з класичною АКПП — не випадковість, а свідомий вибір автовиробників. Вони роблять ставку на компактність, легкість, економічність і дешевизну. А інтереси покупців дедалі більше відходять на другий план після закінчення гарантії.
Тому, якщо ви шукаєте авто з надійною трансмісією, обирайте перевірені моделі з класичним автоматом або принаймні сучасним «роботом» з подвійним зчепленням у поєднанні з адекватною потужністю двигуна.
Вас також можуть зацікавити новини:
Обираєте вживане авто й боїтеся корозії? Ми зібрали ТОП-10 моделей, які вважаються найстійкішими до іржі…
Деякі популярні вживані авто здатні виснажити гаманець нескінченними поломками. Розповідаємо про 5 моделей, які експерти…
Листопад 2025 року став переломним для українського ринку нових легкових авто. Вперше за багато років…
У грудні 2025 року Кіберполіція та ГСЦ МВС попереджають українців про небезпечні схеми з фальшивими…
ОТК для комерційних легкових авто в Україні у 2025 році: хто зобов’язаний проходити техконтроль, як…
Десять найкращих дизельних двигунів сучасності — рейтинг 2025 року. Ресурс 400 тис. км, надійність, економічність,…