Categories: Статті

Чому скриплять гальма: чим це небезпечно і як вирішити проблему

Скрип, писк чи скрегіт під час гальмування викликає тривогу у кожного водія. І не дарма — подібні звуки часто свідчать про проблеми в гальмівній системі. При цьому неприємні шуми можуть виникати не лише в авто з пробігом, а й у щойно придбаних машинах. У цьому матеріалі з’ясовуємо, чому скриплять гальма, що це може означати та як впоратися з проблемою.

Основні причини скрипу гальм

Гальмування відбувається завдяки тертю між колодками і дисками. Якщо їх прилягання рівномірне — автомобіль зупиняється тихо й плавно. Але варто з’явитися дисбалансу або зносу — й виникають вібрації, що проявляються у вигляді скрипу або навіть металевого скреготу.

Розглянемо ключові причини цього неприємного явища:

1. Зношення гальмівних колодок

Найпоширеніша причина — банальний знос фрикційного шару. Сучасні колодки часто мають індикатор зносу — металеву пластину, яка починає торкатись диска, коли товщина шару зменшується до критичної межі. Це викликає характерний писк або скрегіт. Якщо вчасно не замінити колодки, гальмівна ефективність стрімко знизиться.

2. Повне стирання фрикційного шару

Якщо в авто немає електронного індикатора зносу, водій може не помітити момент, коли колодки стираються “до заліза”. Тоді при гальмуванні чується різкий металевий скрегіт — це вже тертя металу по металу, що небезпечно не лише для дисків, а й для безпеки руху.

3. Забруднення гальмівної системи

Пісок, бруд або дрібне каміння, що потрапили між диском і колодкою після їзди по бездоріжжю або калюжах, також можуть спричинити сторонні звуки. Крім скрипу, це веде до нерівномірного стирання та пошкодження елементів. У таких випадках потрібне професійне очищення гальм.

4. Несумісність запчастин

Якщо встановлені колодки або диски від іншого виробника чи серії, це може порушити правильне прилягання. Різниця у матеріалі, формі чи жорсткості викликає постійні шуми під час гальмування. Оптимально використовувати запчастини з одного комплекту, рекомендовані виробником.

5. Нерівномірний знос або дефекти

Колодки, диски, напрямні — все зношується з різною швидкістю. При цьому старі або деформовані елементи можуть спричинити вібрації, шум та зниження ефективності гальмування. Також не варто встановлювати нові колодки на старі диски без перевірки їхнього стану.

6. Іржа та корозія

Довге простоювання авто або підвищена вологість можуть спричинити появу іржі на дисках. Внаслідок цього колодки погано прилягають до поверхні, що викликає скрегіт. Часто така ситуація минає сама після кількох поїздок, але іноді потребує втручання фахівця.

7. Температурна деформація

Різкі перепади температур — наприклад, після дощу на розпечені гальма — можуть призвести до викривлення дисків. Змінюється геометрія, з’являються мікротріщини, і як наслідок — скрип, тряска, подовжений гальмівний шлях.

8. Перегрів

Інтенсивне гальмування, особливо в спеку чи в горах, може призвести до перегріву дисків. Метал деформується, поверхня стає нерівною, що знову-таки викликає характерні шуми та погіршує ефективність гальмування.

9. Неправильна установка

Невдала заміна колодок у гаражі або економія на автосервісі можуть призвести до неправильної збірки гальмівного вузла. Помилки на цьому етапі — відсутність змазки, криво встановлені деталі або слабке кріплення — часто стають причиною скрипу і навіть поломок.

Чому скриплять нові колодки?

Скрип нових колодок — не рідкість. Це може бути пов’язано з:

  • Захисним заводським покриттям, яке зникає після кількох сотень кілометрів;
  • Відсутністю притирки — нові колодки ще не адаптувалися до поверхні диска. Зазвичай звук зникає після 200–500 км пробігу.

Що робити, якщо гальма скриплять?

  • Перевірити знос колодок — можливо, час їх замінити.
  • Очистити гальмівну систему — особливо після поїздок по бруду.
  • Звернутись у СТО — для перевірки сумісності деталей та стану гальмівного механізму.
  • Не ігнорувати звук — скрип ніколи не з’являється без причини.

Скрип гальм — це не лише дратівливий звук, а й сигнал потенційної небезпеки. Ігнорувати його — ризиковано. Правильна експлуатація, якісне обслуговування та регулярні перевірки допоможуть уникнути проблем і зберегти ефективність гальмування.

Пам’ятайте: гальмівна система — одна з найважливіших у вашому авто. Бережіть її — і вона збереже вас.

Вам також може бути цікаво:

Aleksandr V.

Я вже понад 6 років пишу про автомобілі — від бюджетних моделей до преміальних кросоверів. Моє завдання — робити авто-теми цікавими, зрозумілими й корисними для кожного читача. Щодня я стежу за світовими автоновинами, тестую тренди ринку та ділюся порадами, які допомагають водіям у реальному житті. У своїй роботі я завжди ставлю на перше місце достовірність і якість подачі. Кожна публікація — це результат аналізу, досвіду та щирої любові до автомобілів. Вірю, що хороша авто-журналістика має не лише інформувати, а й надихати на рух уперед.

Recent Posts

Топ-10 найстійкіших до іржі вживаних авто: моделі, що не «сипляться» навіть після років експлуатації

Обираєте вживане авто й боїтеся корозії? Ми зібрали ТОП-10 моделей, які вважаються найстійкішими до іржі…

54 хвилини ago

Топ-5 вживаних авто, які краще обійти стороною, щоб постійно не ремонтувати

Деякі популярні вживані авто здатні виснажити гаманець нескінченними поломками. Розповідаємо про 5 моделей, які експерти…

2 години ago

Дизель в Україні відходить у минуле: моторні вподобання водіїв у листопаді

Листопад 2025 року став переломним для українського ринку нових легкових авто. Вперше за багато років…

22 години ago

Українців застерігають від замовлення «прав» через інтернет: як працюють схеми та як уберегтися

У грудні 2025 року Кіберполіція та ГСЦ МВС попереджають українців про небезпечні схеми з фальшивими…

23 години ago

Як часто і кому обов’язково проходити техогляд у 2025 році

ОТК для комерційних легкових авто в Україні у 2025 році: хто зобов’язаний проходити техконтроль, як…

24 години ago

ТОП-10 найкращих дизельних двигунів сучасності

Десять найкращих дизельних двигунів сучасності — рейтинг 2025 року. Ресурс 400 тис. км, надійність, економічність,…

1 день ago