Забуті шедеври автоінженерії: 5 легендарних двигунів, які змінили автомобільний світ

Фото: mazda.com

Кожен автолюбитель шукає «ідеальний» мотор. Хоч стандарти оцінки змінюються, багато оригінальних ідей із минулого й досі впливають на сучасні конструкції. В РБК-Україна згадали п’ять унікальних двигунів, що залишили помітний слід в історії автомобілебудування.

Сміливі інженерні рішення минулого

У пошуках оптимального двигуна конструктори часто відходили від традицій. Редакція РБК-Україна обрала п’ять автомобілів із нестандартними моторами, які знайомі багатьом українським водіям.

Fiat Topolino – піонер даунсайзингу (1936–1955)

Попередник сучасного Fiat 500 мав не дво-, а чотирициліндровий мотор об’ємом лише 570 см³. Попри малий об’єм, інженери обрали рядну «четвірку» заради кращої потужності, плавності ходу й ресурсу.

  • Усього дві опори колінвалу;
  • Відмова від водяного охолодження між циліндрами;
  • Циліндри діаметром 50 мм – як у мопеда.

Результат – надкороткий блок довжиною 38 см, що помістився далеко вперед за вісь, прямо під капотом.

Опозитний Volkswagen – еталон практичності (1933–2006)

Для «народного» Beetle потрібен був простий, легкий і недорогий мотор. Повітряне охолодження знизило вагу й трудомісткість виготовлення, а опозитна схема запобігала перегріву. Ця конструкція прослужила понад сім десятиліть, довівши: в автомобілебудуванні надійність важливіша за складність.

V-подібний двигун МеМЗ – незвичайний чотирициліндровий (1960–1994)

Для «Запорожця» й інших легковиків із Мелітополя створили рідкісний V4-двигун. Він отримав алюмінієво-магнієвий блок і картер, а також повітряне охолодження – усе задля мінімальної ваги й компактності. Завдяки цьому мотор вміщувався за задньою віссю навіть у найменших кузовах.

Газотурбінний КрАЗ – експеримент великої потужності (1974–1976)

У середині 1960-х інженери заводу в Кременчуці перевірили силову установку на газотурбінній основі. На випробуваннях КрАЗ-Э260Е розвивав до 350 к.с. при 35 000 об/хв. Хоч серійне виробництво так і не стартувало, ідея виявилася життєздатною – турбінні агрегати дотепер використовують у військовій техніці.

Роторний Ванкель – безпоршневе рішення (1960–2011)

Ідея замінити класичний шатунно-кривошипний механізм ротором народила двигун із компактністю й майже безперервним обертовим рухом. Однак високий витрата пального та мастила й обмежений ресурс не дозволили системі стати масовою. Тим не менше NSU, Mazda та інші марки випускали автомобілі з роторним мотором протягом декількох десятиліть.

Сміливі інженерні експерименти могли стати потужними революціями або залишитися тільки в історії прототипів. Але без них прогрес був би неможливий.

Підписуйтесь на нас у Google НОВИНИ та будьте в курсі найцікавіших автоісторій!

Читайте також