В Україні викрито корупційну схему під час розмитнення вживаних авто зі США

Фото: SUVNews

Як працювала схема розмитнення авто

Правоохоронці викрили корупційну схему на Київській митниці, пов’язану із заниженням митної вартості імпортованих автомобілів, здебільшого привезених зі США, про це повідомила Київська міська прокуратура.

За даними слідства, керівниця одного з підрозділів експертної установи Державної митної служби організувала механізм, який дозволяв імпортерам уникати повної сплати податків під час розмитнення.

Таким чином, держава втрачала мільйони гривень бюджетних надходжень.

Схема “з прискоренням”

За даними прокуратури, посадовці створювали штучні перешкоди для митного оформлення, змушуючи власників авто “вирішувати питання” за хабарі.

Ціна “послуги” — близько 400 доларів США за кожен автомобіль.

Затримання відбулося під час отримання чергового траншу в 2400 доларів, що стало доказом систематичності схеми.

У справі фігурують також заступник начальника митниці та інспектор, які отримали підозри за ч. 3 ст. 368 Кримінального кодексу України (отримання неправомірної вигоди).

Під час обшуків вилучено готівку, службову документацію та електронні носії, які підтверджують зловживання.

Рекордні обсяги ринку — і рекордна корупція

Ця справа особливо резонансна, адже у жовтні 2025 року українці зареєстрували рекордні 25,6 тис. вживаних авто, більшість із яких — імпортовані зі США та Європи, повідомляє Інститу досліджень авторинку.

Експерти наголошують, що заниження вартості при розмитненні штучно спотворює ринок:

  • державний бюджет втрачає мільйони,

  • добросовісні імпортери стикаються з конкурентною нерівністю,

  • а споживачі — з нестабільними цінами.

Наслідки для ринку

Аналіз Укравтопрому та JATO Dynamics за останні 5 років показує, що подібні схеми зменшують надходження до бюджету на 20–30%, а також знижують темпи оновлення автопарку.

Експерти видання Car and Driver додають:

“Корупція на митниці уповільнює перехід на “зелені” технології, оскільки ускладнює імпорт електромобілів і гібридів.”

У жовтні 2025 року електрокари становили 31% реєстрацій, але подібні зловживання можуть зменшити цей показник уже до кінця року.

Хто під підозрою

У центрі скандалу — керівниця експертного підрозділу, заступник начальника митниці та інспектор, які нібито діяли у змові.

Усім трьом загрожує до 10 років позбавлення волі з позбавленням права обіймати посади у державних органах.

Наразі триває досудове розслідування, і всі фігуранти вважаються невинуватими до вироку суду.

Що кажуть експерти

За словами фахівців ринку, автокорупція на митниці — це “хронічна хвороба”, яка підриває довіру до державних інституцій.
Водночас цифровізація може стати ефективним рішенням.

Віце-прем’єр Михайло Федоров неодноразово наголошував, що “електронні сервіси, зокрема Дія, здатні зменшити корупцію на десятки мільйонів гривень щороку”.

Контекст

Україна залишається одним із найбільших ринків вживаних авто у Східній Європі.

Серед популярних напрямів імпорту — США, Німеччина, Нідерланди та Польща.

Втім, експерти застерігають: якщо держава не посилить контроль за прозорістю митних процедур, ціни на вторинному ринку можуть штучно зрости, а довіра до системи розмитнення — впасти до мінімуму.

Висновок

Корупційна схема на Київській митниці — ще один сигнал, що митна сфера потребує системного перезапуску.
Цифрові рішення, незалежний аудит і публічні дані в Prozorro можуть стати найкращою “вакциною” від хабарництва.

Слідство триває, а ми продовжимо стежити за розвитком подій.

Інші також читають:

Читайте також