Зображення створено за допомогою ШІ для SUVNews
У Європі дедалі частіше обговорюють питання — чи повинні люди похилого віку мати право керувати автомобілем без додаткових перевірок. За даними німецького журналу Apotheken Umschau, майже половина водіїв віком понад 75 років продовжує сідати за кермо, хоча їхня реакція та концентрація природно знижуються.
В Україні ситуація схожа: за даними Головного сервісного центру МВС, станом на 2025 рік понад 420 тисяч водійських посвідчень належать людям старше 70 років. Більшість із них мають великий досвід і десятки років стажу, однак експерти наголошують — саме у цій групі ризик ДТП зростає через вікові зміни.
«Після 70 років сповільнюється реакція, гірше сприймається дорожня обстановка, з’являються проблеми із зором і координацією. Це не робить людину автоматично небезпечною, але потребує контролю», — пояснює лікар-невролог Олег Кирилюк.
Поки що в Україні немає окремого вікового обмеження для керування автомобілем. Проте у 2025 році в Міністерстві охорони здоров’я обговорюють оновлення переліку медичних протипоказань до водіння.
Йдеться про запровадження регулярних медичних оглядів після 70 років — раз на три роки (замість нинішніх десяти). Також розглядається ідея коротких психологічних тестів на увагу й швидкість реакції.
У МВС зазначають: «Йдеться не про заборону, а про перевірку здатності безпечно керувати транспортом. Це звичайна практика для багатьох країн ЄС, і Україна поступово до цього рухається».
У Німеччині поки немає обов’язкової межі віку, але лікарі радять водіям після 75 років проходити перевірку зору й реакції кожні два роки.
У Великій Британії посвідчення потрібно поновлювати після 70 років, надаючи медичну довідку.
В Іспанії та Італії діє система обов’язкових оглядів для всіх водіїв старше 65 років.
За словами експерта з безпеки дорожнього руху Зігфріда Брокманна, основна мета не покарати, а захистити — і літніх водіїв, і решту учасників руху.
Психолог Катя Шляйніц із Німеччини зазначає: «Багато старших людей мають чудовий досвід, але з часом втрачають здатність об’єктивно оцінювати свої можливості».
Саме тому фахівці радять водіям похилого віку самостійно стежити за ознаками перевтоми, погіршення зору чи пам’яті й при потребі тимчасово відмовлятися від водіння.
Станом на листопад 2025 року Україна не планує запроваджувати прямі вікові обмеження. Проте експерти очікують, що з наближенням до європейських стандартів можуть з’явитися медичні та психологічні тести для водіїв старшого віку, зокрема під час продовження посвідчення.
На думку автоюриста Ірини Бурди, подібна система «підвищить рівень безпеки, але важливо, щоб вона не перетворилася на бюрократію або привід для зловживань».
Водночас самі водії старшого віку не проти контролю — більшість із них вважають, що медогляд дає змогу вчасно виявити проблеми зі здоров’ям і уникнути небезпеки на дорозі.
Після 70 років кермування потребує медичного контролю, але не заборони.
Україна рухається до європейської моделі регулярних перевірок.
Безпечна реакція, уважність і чесна самооцінка — головна умова для кожного водія, незалежно від віку.
Джерела:
Apotheken Umschau, Bundesverkehrsministerium, МОЗ України, МВС України, коментарі експертів з безпеки дорожнього руху.
Вам також може бути цікаво:
Деякі популярні вживані авто здатні виснажити гаманець нескінченними поломками. Розповідаємо про 5 моделей, які експерти…
Листопад 2025 року став переломним для українського ринку нових легкових авто. Вперше за багато років…
У грудні 2025 року Кіберполіція та ГСЦ МВС попереджають українців про небезпечні схеми з фальшивими…
ОТК для комерційних легкових авто в Україні у 2025 році: хто зобов’язаний проходити техконтроль, як…
Десять найкращих дизельних двигунів сучасності — рейтинг 2025 року. Ресурс 400 тис. км, надійність, економічність,…
7 бензинових кросоверів, які доводять: ресурс у 300+ тис. км — реальність. Найнадійніші моделі 2025…