Зловживання недобросовісними продавцями пального та відсутність злагодженої роботи контролюючих органів спричиняють стабільне зростання кількості незаконних автозаправних станцій в Україні. Чому ж держава поки не в змозі їх побороти? Розбиралися експерти «Комерсант Український».
Як діють нелегали
Типова схема злочину: продаж пального невідомого походження без відповідних дозволів і ліцензій, а також реалізація контрафакту за заниженими цінами. Однак Бюро економічної безпеки (БЕБ) фіксує й більш креативні порушення. Наприклад, в Одеському районі один із дилерів створив у Google Maps публічну мітку «АЗС» і таким чином приваблював клієнтів.
Статистика БЕБ
Водночас більшість затриманих за аналогічні злочини вже притягувалися до відповідальності раніше, що свідчить про низьку ефективність превентивних заходів.
Дані з PerevirAZS.info
Інтерактивний сервіс Нафтогазової Асоціації України PerevirAZS.info, який збирає скарги громадян, станом на травень 2025 року містить інформацію про 428 АЗС з ознаками незаконної діяльності. Проте директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн вважає, що реальна цифра на 30% вища: близько 10% із приблизно 6 тисяч станцій працюють у «тіні».
Регіональні «лідери» за кількістю нелегалів
Порівняно з вереснем 2024 року, коли було виявлено 419 нелегальних АЗС, за десять місяців їхня кількість зросла на 9 об’єктів.
Причини виживання «тіньових» заправок
Нелегали уникають оподаткування, продають контрафактне пальне та ігнорують правила пожежної безпеки. За словами президента Нафтогазової Асоціації Ярослава Старовойтенка, це знижує прибутки бюджету та послаблює економічний потенціал країни.
Ознаки нелегальної АЗС:
Хто і як може приборкати нелегалів
За законом боротьбою з незаконною торгівлею пальним мають опікуватися БЕБ, податкова служба, поліція та місцева влада. Проте через брак координації між цими відомствами часто виходить «перекидання м’яча»:
Приклад Тернополя демонструє зворотний успіх: місцева рада просто перекопує в’їзди до нелегальних заправок під приводом ремонту доріг — і ті припиняють роботу.
Без налагодженої взаємодії контролюючих структур та готовності місцевої влади використовувати наявні важелі тиску кількість нелегальних АЗС в Україні продовжуватиме зростати. Поки саботаж зі сторони чиновників не зміниться на відповідальність та оперативні дії, споживачі та бюджет країни втрачати мільйони гривень.
Вас також можуть зацікавити новини:
Обираєте вживане авто й боїтеся корозії? Ми зібрали ТОП-10 моделей, які вважаються найстійкішими до іржі…
Деякі популярні вживані авто здатні виснажити гаманець нескінченними поломками. Розповідаємо про 5 моделей, які експерти…
Листопад 2025 року став переломним для українського ринку нових легкових авто. Вперше за багато років…
У грудні 2025 року Кіберполіція та ГСЦ МВС попереджають українців про небезпечні схеми з фальшивими…
ОТК для комерційних легкових авто в Україні у 2025 році: хто зобов’язаний проходити техконтроль, як…
Десять найкращих дизельних двигунів сучасності — рейтинг 2025 року. Ресурс 400 тис. км, надійність, економічність,…