Categories: Автоновини

Нелегальні АЗС в Україні: чому їх стає більше і як з ними боротися?

Зловживання недобросовісними продавцями пального та відсутність злагодженої роботи контролюючих органів спричиняють стабільне зростання кількості незаконних автозаправних станцій в Україні. Чому ж держава поки не в змозі їх побороти? Розбиралися експерти «Комерсант Український».

Як діють нелегали

Типова схема злочину: продаж пального невідомого походження без відповідних дозволів і ліцензій, а також реалізація контрафакту за заниженими цінами. Однак Бюро економічної безпеки (БЕБ) фіксує й більш креативні порушення. Наприклад, в Одеському районі один із дилерів створив у Google Maps публічну мітку «АЗС» і таким чином приваблював клієнтів.

Статистика БЕБ

  • З початку року 22 особи отримали повідомлення про підозру.
  • 19 справ уже направлено до суду.
  • 35 ліцензій на торгівлю пальним анульовано.

Водночас більшість затриманих за аналогічні злочини вже притягувалися до відповідальності раніше, що свідчить про низьку ефективність превентивних заходів.

Дані з PerevirAZS.info

Інтерактивний сервіс Нафтогазової Асоціації України PerevirAZS.info, який збирає скарги громадян, станом на травень 2025 року містить інформацію про 428 АЗС з ознаками незаконної діяльності. Проте директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн вважає, що реальна цифра на 30% вища: близько 10% із приблизно 6 тисяч станцій працюють у «тіні».

Регіональні «лідери» за кількістю нелегалів

  • Львівська область – 87 станцій;
  • Одеська область – 47;
  • Київська область та Київ – по 44;
  • Івано-Франківська область – 34;
  • Дніпропетровська область – 29.

Порівняно з вереснем 2024 року, коли було виявлено 419 нелегальних АЗС, за десять місяців їхня кількість зросла на 9 об’єктів.

Причини виживання «тіньових» заправок

Нелегали уникають оподаткування, продають контрафактне пальне та ігнорують правила пожежної безпеки. За словами президента Нафтогазової Асоціації Ярослава Старовойтенка, це знижує прибутки бюджету та послаблює економічний потенціал країни.

Ознаки нелегальної АЗС:

  • відсутність фіскального чеку або «тестовий» режим каси;
  • немає куточка споживача;
  • порушення містобудівних норм;
  • відсутні засоби пожежогасіння.

Хто і як може приборкати нелегалів

За законом боротьбою з незаконною торгівлею пальним мають опікуватися БЕБ, податкова служба, поліція та місцева влада. Проте через брак координації між цими відомствами часто виходить «перекидання м’яча»:

  • БЕБ каже, що ліцензії видає податкова;
  • податкова стверджує, що документи оформлені коректно;
  • поліція чекає заяв від громадян;
  • місцева влада може закрити АЗС за відсутності законного права на землю, але часто не робить цього.

Приклад Тернополя демонструє зворотний успіх: місцева рада просто перекопує в’їзди до нелегальних заправок під приводом ремонту доріг — і ті припиняють роботу.

Без налагодженої взаємодії контролюючих структур та готовності місцевої влади використовувати наявні важелі тиску кількість нелегальних АЗС в Україні продовжуватиме зростати. Поки саботаж зі сторони чиновників не зміниться на відповідальність та оперативні дії, споживачі та бюджет країни втрачати мільйони гривень.

Вас також можуть зацікавити новини:

Aleksandr V.

Я вже понад 6 років пишу про автомобілі — від бюджетних моделей до преміальних кросоверів. Моє завдання — робити авто-теми цікавими, зрозумілими й корисними для кожного читача. Щодня я стежу за світовими автоновинами, тестую тренди ринку та ділюся порадами, які допомагають водіям у реальному житті. У своїй роботі я завжди ставлю на перше місце достовірність і якість подачі. Кожна публікація — це результат аналізу, досвіду та щирої любові до автомобілів. Вірю, що хороша авто-журналістика має не лише інформувати, а й надихати на рух уперед.

Recent Posts

Топ-10 найстійкіших до іржі вживаних авто: моделі, що не «сипляться» навіть після років експлуатації

Обираєте вживане авто й боїтеся корозії? Ми зібрали ТОП-10 моделей, які вважаються найстійкішими до іржі…

3 хвилини ago

Топ-5 вживаних авто, які краще обійти стороною, щоб постійно не ремонтувати

Деякі популярні вживані авто здатні виснажити гаманець нескінченними поломками. Розповідаємо про 5 моделей, які експерти…

46 хвилин ago

Дизель в Україні відходить у минуле: моторні вподобання водіїв у листопаді

Листопад 2025 року став переломним для українського ринку нових легкових авто. Вперше за багато років…

21 годину ago

Українців застерігають від замовлення «прав» через інтернет: як працюють схеми та як уберегтися

У грудні 2025 року Кіберполіція та ГСЦ МВС попереджають українців про небезпечні схеми з фальшивими…

22 години ago

Як часто і кому обов’язково проходити техогляд у 2025 році

ОТК для комерційних легкових авто в Україні у 2025 році: хто зобов’язаний проходити техконтроль, як…

23 години ago

ТОП-10 найкращих дизельних двигунів сучасності

Десять найкращих дизельних двигунів сучасності — рейтинг 2025 року. Ресурс 400 тис. км, надійність, економічність,…

1 день ago