Стало відомо, що більша половина дизельного пального на українських АЗС не витримає морозів

Зараз в Україні очікується похолодання та значний спад температури, що може негативно позначитися на характеристиках дизельного пального. При низьких температурах “солярка” може перестати легко текти і перетворитися на “кисіль”, що загрожує зупинкою автомобілів. Це особливо важливо в умовах війни, оскільки дизельне пальне використовується не лише в транспорті, а й у Збройних Силах України. Також багато об’єктів критичної інфраструктури покладаються на дизельні генератори, які забезпечують електроенергією під час відключень.

Паливний ринок, зокрема дизельне пальне, пройшов перетворення протягом останніх місяців війни, виживши кризу змін постачання та дефіциту ресурсів. Якість пального перевірили фахівці Інституту споживчих експертиз, провівши обширне дослідження на українських АЗС.

Для дослідження взяли 19 зразків звичайного дизельного пального в різних мережах, таких як ОККО, WOG, SOCAR, SHELL, KLO, PRIME, ZOG, АВІАС, AMIC, AVANTAGE 7, CHIPO, BVS, БРСМ-нафта, Neftek, U.GO, BILL OIL, ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ, ПАТРІОТ, ЄВРО 5. Також були взяті зразки преміальних видів дизельного палива, таких як Pulls DieselАрктика OKKO, Mustang +WOG, Ventus Diesel KLO, Nano Extro SOCAR та Euro + БРСМ-нафта.

Лабораторні тести включали в себе перевірку граничної температури фільтрації, температури спалаху в закритому тиглі та вмісту сірки. Результати були поділені на зелену та червону зони. Мережі, що потрапили в зелену зону, відповідали всім нормативам і мали запас міцності за якістю, тоді як ті, що потрапили в червону зону, не відповідали стандартам. Зазначимо, що в умовах війни дозволено використовувати пальне за застарілим стандартом ЄВРО 3, тому учасники червоної зони є формально в межах закону. Однак кожен повинен робити власні висновки.

Зелена зона (стандартне дизельне пальне).

З 19 загальних проб зразків “звичайного” дизельного пального лише 8 мереж змогли потрапити в категорію лідерів. Пальне від SOCAR, ОККО, WOG, KLO, PRIME, ZOG, AVANTAGE 7 і CHIPO відповідали всім вимогам ДСТУ 7688:2015. Почали ми перевірку з основного параметра для водіїв – морозостійкості. В групі лідерів “звичайний” дизель витримує мінус 20 (ZOG, AVANTAGE 7), мінус 21 (KLO), мінус 22 (PRIME, CHIPO), мінус 23 і 24 тримають дизель у ОККО та SOCAR. WOG, як рекордсмен, здатен витримати мінус 26, що є практично “арктичним” значенням.

Ще один важливий показник – температура спалаху дизельного палива. Цей параметр може розкрити, чи потрапляли до пального сторонні домішки. Норматив передбачає не менше 55 градусів Цельсія. Найкращий результат показав SOCAR (70 °С), і інші учасники також продемонстрували “запас” (WOG 67 °С, ОККО 65 °С). Ці результати чітко вказують на заводське походження пального.

А як щодо головного “ворога” для екології та пального обладнання – сірки? Сірка негативно впливає на нейтралізатори та сажеві фільтри, а виведення її з пального – складний та дорогий процес. Крім того, оксиди сірки потрапляють у повітря через вихлопні гази, забезпечуючи нам чимало шкідливих речовин. За українськими стандартами, аналогічними Євро 5, вміст сірки в пальному не повинен перевищувати 10 мг/кг. У всіх учасників “зеленої” зони вміст шкідливої сірки був нижче нормативу, найменше – у “євродизеля” PRIME (6 мг/кг), а також KLO і SOCAR (по 7 мг/кг).

Червона зона

На цей раз червона зона аутсайдерів виявилася надто обширною. Проби від 11 мереж у різних параметрах не відповідали стандартам відповідного ДСТУ. Щодо морозостійкості, 8 проб не пройшли тестування на морозі. Норма встановлюється не вище мінус 20 °C. Деякі з цих відхилень невеликі (SHELL, Neftek, U.GO мінус 18-19 °C), але у інших ситуація може бути набагато серйозніше. Наприклад, дизельне пальне від АВІАС зупиниться через фільтри вже при мінус 11 °C, BILL OIL – при мінус 9 °C, а пальне від AMIC абсолютно замерзне при мінус 7 °C!

Температура спалаху не відповідала стандартам у зразках від AMIC, БРСМ-нафта, BILL OIL, ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ та ПАТРІОТ. У “рекордсмена”, зразка ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ, якому норма не нижче 55 °C, виявлено 20 °C! Такі результати можуть свідчити про не заводське походження пального і значно підвищують ризики його пожежонебезпечності. Як відомо, чим нижче температура спалаху, тим більше ймовірність його загоряння при ДТП чи інших надзвичайних обставинах.

З сіркою також проблеми у аутсайдерів. Більше 10-кратне перевищення виявлено у мереж БРСМ-нафта, BILL OIL, ПАТРІОТ та ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ. Особливо вразливою виявилася остання – перевищення в 32 рази (!). Здається, пальне цих мереж виготовлено на міні-НПЗ, де глибина переробки залишає бажати кращого.

Преміальне дизельне пальне

Чи варто витрачати додаткові кошти на високоякісний сорт пального? У разі дизельного пального це питання має однозначну відповідь – так. Фахівці виявили, що практично всі зразки “преміального” пального є дійсно арктичними, і навіть з надлишком. Як саме мережам вдається забезпечувати Україну дефіцитним дизельним пальним арктичного класу, залишається загадкою. Однак факт залишається фактом: це пальне доступне в Україні у значних кількостях. Серед найвищих температур замерзання виявилися Pulls Diesel Арктика OKKO (мінус 36 °C), Mustang + WOG, Nano Extro SOCAR, що витримали замерзання до мінус 35 °C, та Ventus Diesel KLO, який витримав мінус 33 °C. Зразок Euro + БРСМ-нафта не відповів навіть стандартам “звичайного” дизеля, замерзаючи лише при мінус 19 °C. З погляду вмісту сірки, найкращі показники були у зразка Nano Extro SOCAR (4 мг/кг) та Pulls Diesel Арктика OKKO (5 мг/кг).

Висновки

Після періоду великого дефіциту пального, проблеми з його наявністю вирішилися, що є хорошою новиною. Але якість продукту не завжди відповідає очікуванням. Дослідження вказує на те, що порушень якості досить багато, навіть якщо вони не завжди суттєві. Тому важливо довіряти лише тим мережам, які не роблять компромісів у питанні якості. В разі сильних морозів рекомендується заправлятися лише арктичними сортами, щоб уникнути непорозумінь на дорозі.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, та отримуй більше свіжих новин!

Читайте також