Фото: SUVNews
Що саме змінюється з 1 січня 2026 року
Згідно з уже ухваленими змінами до Податкового кодексу, Україна йде за графіком поетапного підвищення акцизів на пальне до мінімальних ставок ЄС, пише Укравтопром.
З 1 січня 2026 року акцизний податок на основні види пального становитиме:
Бензин: з 271,7 до 300,8 євро за 1000 л
Дизель: з 215,7 до 253,8 євро за 1000 л
Автогаз (LPG): з 173 до 198 євро за 1000 л
Це – не проект, а норми, уже прописані в законодавстві: якщо парламент не змінить закон, саме такі ставки будуть застосовані автоматично.
Національний банк України прямо попереджає: підвищення акцизу підніме податкове навантаження на пальне та прискорить зростання цін у середньостроковій перспективі.
За оцінками НБУ та профільних аналітиків, очікується орієнтовне подорожчання:
Бензин: на 1,5–2,5 грн/л
Дизель: на 2–3 грн/л
Автогаз: на 1–1,8 грн/л
Точна надбавка залежатиме від:
поточного курсу євро;
маржі мереж АЗС;
ситуації з логістикою та імпортом палива;
конкуренції на локальному ринку.
Для розуміння масштабу: за даними консалтингової групи «А-95», на початок листопада середні ціни становили приблизно 58,7 грн/л для А-95, 56,5 грн/л для дизеля та 34,5 грн/л для автогазу.
Після підвищення акцизів ціни можуть вийти в середньому на:
бензин – у діапазоні 60–61+ грн/л;
дизель – 58–59+ грн/л;
газ – близько 36 грн/л і вище (за відсутності інших шоків на ринку).
Є дві ключові причини.
Закон про поетапне підвищення акцизів покликаний зблизити українську податкову систему з європейською – це прямо прописано як вимога Угоди про асоціацію та імплементації енергетичної та податкової директив ЄС.
Фактично Україна рухається до мінімальних ставок, передбачених Energy Taxation Directive (Директива 2003/96/EC), яка встановлює нижні пороги акцизів на енергоносії для країн ЄС.
Акциз на пальне – один із стабільних джерел доходів бюджету. В умовах тривалої війни уряду потрібні додаткові ресурси для:
фінансування сектору безпеки та оборони;
підтримки критичної інфраструктури;
компенсації податкових пільг в інших сферах.
НБУ прямо зазначає, що податкова складова у структурі ціни пального зростатиме, і це один із факторів інфляційного тиску у 2026 році.
За даними Інституту досліджень авторинку, середній вік легкових авто в Україні у жовтні 2025 року досяг 16,4 року, а в окремих областях автопарк наближається до 20-річного віку.
Старі машини:
споживають більше палива;
частіше мають проблеми з двигуном і паливною системою;
частіше експлуатуються у режимі «щоденний робочий кінь».
Для власника умовного 20-річного дизеля з витратою 8–9 л/100 км +2–3 грн/л – це суттєвий приріст витрат у гривнях за рік на великих пробігах.
Дизель традиційно домінує:
у комерційному транспорті (доставка, сервісні авто);
у частині сімейних кросоверів середнього класу.
Підвищення акцизу на дизель сильніше, ніж на бензин (у перерахунку на гривні/л), тому саме дизельні авто відчують подорожчання гостріше.
Автогаз усе ще лишається найдешевшим видом пального за вартістю 1 км пробігу, однак акциз на LPG також піднімається. У власників машин з ГБО є дві протилежні тенденції:
паливо дорожчає;
але водії, навпаки, масовіше переходять на газ через загальне подорожчання бензину/дизеля.
У результаті газ залишиться «антикризовим» пальним, але економія у гривнях відносно бензину може трохи скоротитися.
Порахувати свій річний пробіг і витрати.
Збільшення на 2 грн/л при річному пробігу 20 000 км і витраті 8 л/100 км – це +3 200 грн на рік тільки через акциз.
Оцінити сенс переходу на економічніше авто.
На фоні подорожчання пального дедалі більше сенсу мають:
відносно свіжі бензинові кросовери з витратою 6–7 л/100 км у змішаному циклі;
перевірені гібриди, які у міських умовах реально споживають 4–5 л/100 км.
Слідкувати за технічним станом двигуна.
Будь-яка нестача компресії, забиті форсунки, старі свічки – це +1–2 л до витрати. На нових акцизах це вже відчутні гроші.
Планувати дальні поїздки з урахуванням цінового «перелому».
Якщо у вас на першу половину 2026 року заплановані довгі автоподорожі Україною, варто врахувати, що паливний бюджет зросте.
Підвищення акцизів з 1 січня 2026 року – це не тимчасова «захцянка» уряду, а частина довгострокової стратегії:
євроінтеграція й адаптація до податкових правил ЄС;
поступове зростання податків на традиційні види пального;
стимул для переходу на економічніші авто та електротранспорт.
Для українського водія це означає одне: паливо навряд чи стане дешевшим у найближчі роки. Тож рішення про те, на чому і як ви їздите, стає не лише питанням комфорту, а й питанням фінансової стійкості сімейного бюджету.
Вам також може бути цікаво:
Дізнайтесь, які кросовери в Україні у 2025–2026 роках найменше втрачають у ціні. ТОП моделей із…
ТОП-10 кросоверів, які у 2025 році найшвидше втрачають свою вартість в Україні. Чому ці моделі…
ТОП-7 найнадійніших дизельних кросоверів 2025 року: моделі, які впевнено проходять 300–500 тис. км, рідко ламаються…
Дізнайтесь, які кросовери на вторинному ринку України 2025 року мають найнижчу вартість обслуговування, витрат на…
Найнадійніші кросовери на вторинному ринку України до $15 000. Рейтинг за даними Consumer Reports, J.D.…
Аналітичний рейтинг кросоверів, які найгірше підходять для українських доріг. Проблеми з підвіскою, трансмісією, кліренсом та…