Categories: Автопоради

Топ-7 правил поводження з двигуном авто, щоб уникнути масложору

Надмірне споживання моторної оливи, відоме як “масложор”, – поширена проблема, яка турбує багатьох українських водіїв. Вона може призвести до дорогих ремонтів і зниження ресурсу двигуна. Основна причина – закоксовування поршневих кілець через накопичення нагару. Експерти автомобільної індустрії назвали сім ключових правил, які допоможуть запобігти масложору та подовжити життя двигуна вашого автомобіля, пише Аmpercar.com.

Як працюють поршневі кільця і чому вони важливі?

У сучасних двигунах внутрішнього згоряння поршень оснащений трьома кільцями: двома компресійними та одним маслознімним. Компресійні кільця забезпечують герметичність камери згоряння, запобігаючи витоку газів у картер. Маслознімне кільце знімає надлишки оливи зі стінок циліндра, залишаючи тонкий шар для змащення. Виготовлені з міцного чавуну або сталі, кільця також відводять тепло від поршня до циліндра, захищаючи двигун від перегріву.

Масложор виникає, коли кільця “залягають” через накопичення нагару в їхніх канавках. Нагар утворюється з продуктів згоряння, зносу деталей і деградованої оливи. У бензинових двигунах температура поршня може сягати 300°C, у дизельних – ще вище, що прискорює цей процес. Якщо перше кільце втрачає рухливість, гази прориваються до інших кілець, олива потрапляє в камеру згоряння, згорає, і проблема посилюється лавиноподібно.

Топ-7 правил для запобігання масложору

Щоб уникнути закоксовування поршневих кілець і масложору, дотримуйтесь цих рекомендацій:

1. Уникайте перегріву двигуна

Високі температури сприяють утворенню лаку та нагару. Перегрів може виникати через:

  • Забитий радіатор охолодження.
  • Несправний термостат.
  • Некоректну роботу електровентилятора.

Порада: Регулярно перевіряйте систему охолодження (раз на рік) і очищайте радіатор від бруду. Слідкуйте за температурою двигуна на панелі приладів.

2. Підтримуйте чистоту системи живлення

Чисті форсунки забезпечують правильне розпилення пального, що знижує утворення сажі. Форсунки, які “ллють” призводять до надлишкового згоряння пального, що забруднює кільця.

Порада: Перевіряйте та чистіть форсунки кожні 50 000–70 000 км, особливо в дизельних авто.

3. Використовуйте якісне пальне

Паливо з відповідним октановим числом або дизель стандарту Євро-5 забезпечує рівномірне згоряння та зменшує нагар. Низькоякісне пальне прискорює закоксовування.

Порада: Заправляйтесь на перевірених АЗС і уникайте пального сумнівного походження.

4. Обирайте правильну моторну оливу

Олива має відповідати специфікаціям виробника. Занадто низька якість чи неправильна в’язкість прискорюють деградацію оливи та утворення відкладень.

Порада: Використовуйте оливи з допусками, зазначеними в посібнику авто, і враховуйте кліматичні умови (наприклад, 0W-20 для холодних зим).

5. Дотримуйтесь інтервалів заміни оливи

Звичайні оливи втрачають захисні властивості після 200–250 мотогодин, преміальні – після 300–350. Деградована олива сприяє утворенню нагару.

Порада: Міняйте оливу кожні 10 000 км або раз на рік, навіть якщо пробіг менший. Для міських умов (пробки, короткі поїздки) скоротіть інтервал до 7 000–8 000 км.

6. Уникайте перевантажень

Надмірне навантаження (важкий причіп, переповнений багажник) підвищує температуру двигуна та прискорює знос кілець. Короткі поїздки взимку (менше 8 км) також вважаються складними умовами експлуатації.

Порада: Не перевантажуйте авто та уникайте буксирування, якщо це не передбачено виробником. Для зимових поїздок прогрівайте двигун 20–30 секунд перед рухом.

7. Періодично “прожигайте” двигун

Тривалі поїздки на низьких обертах (наприклад, у пробках) сприяють накопиченню вологи та пального в оливі. Щоб цього уникнути, періодично давайте двигуну навантаження:

  • Бензиновий двигун: раз на тиждень розкручуйте до 3500–4000 об/хв на 2–3 хвилини.
  • Дизельний двигун: до 3000–3500 об/хв.

Порада: Виїжджайте на трасу для 10–15-хвилинної поїздки зі швидкістю 80–100 км/год, щоб очистити двигун від відкладень.

Додаткові ризики масложору

Окрім закоксовування, поршневі кільця можуть втрачати пружність через:

  • Часті перегазовки без навантаження: Наприклад, тривале “газування” на місці в спеку погіршує тепловідвід, що може “спалити” кільця.
  • Низька якість оливи: Дешеві оливи швидше деградують, сприяючи утворенню нагару.
  • Недостатнє охолодження: Несправна система охолодження прискорює знос кілець.

Масложор – проблема, якої можна уникнути, якщо правильно доглядати за двигуном.

Вам також може бути цікаво:

Олександр Успішний

Я понад 8 років працюю з автомобільною тематикою й добре знаю, чим живе автосвіт — від нових моделей і технологій до ринку вживаних авто. Щодня відстежую новини, тенденції та експертні огляди, щоб читачі отримували лише актуальну й достовірну інформацію. Моя мета — робити автомобільні новини цікавими не лише для фахівців, а й для всіх, хто любить машини. У кожному матеріалі я поєдную аналітику, досвід і просту, зрозумілу подачу. Вірю, що якісна авто-журналістика має не лише інформувати, а й допомагати водіям приймати правильні рішення.

Recent Posts

Топ-10 найстійкіших до іржі вживаних авто: моделі, що не «сипляться» навіть після років експлуатації

Обираєте вживане авто й боїтеся корозії? Ми зібрали ТОП-10 моделей, які вважаються найстійкішими до іржі…

30 хвилин ago

Топ-5 вживаних авто, які краще обійти стороною, щоб постійно не ремонтувати

Деякі популярні вживані авто здатні виснажити гаманець нескінченними поломками. Розповідаємо про 5 моделей, які експерти…

1 годину ago

Дизель в Україні відходить у минуле: моторні вподобання водіїв у листопаді

Листопад 2025 року став переломним для українського ринку нових легкових авто. Вперше за багато років…

22 години ago

Українців застерігають від замовлення «прав» через інтернет: як працюють схеми та як уберегтися

У грудні 2025 року Кіберполіція та ГСЦ МВС попереджають українців про небезпечні схеми з фальшивими…

23 години ago

Як часто і кому обов’язково проходити техогляд у 2025 році

ОТК для комерційних легкових авто в Україні у 2025 році: хто зобов’язаний проходити техконтроль, як…

24 години ago

ТОП-10 найкращих дизельних двигунів сучасності

Десять найкращих дизельних двигунів сучасності — рейтинг 2025 року. Ресурс 400 тис. км, надійність, економічність,…

1 день ago