Фото: SUVNews
Пічка в авто під час роботи повинна залишатися практично безшумною. Якщо ж вона почала гудіти, скрипіти чи тріщати, це прямий сигнал про появу несправності. Ігнорувати проблему небезпечно — може вийти з ладу не лише вентилятор, а й двигун, якщо припиниться циркуляція охолоджувальної рідини.
Розбираємося разом з редакцією SUVNews, чому пічка починає шуміти й що робити водієві.
Найчастіше шум з’являється через проблеми з моторчиком пічки — це найбільш уразлива частина всього вузла. Він встановлений під бардачком, у зоні ніг переднього пасажира.
Важливо визначити:
коли виникає шум — одразу чи після прогріву;
чи він постійний, чи періодичний;
на що схожий — свист, тріск, гул, скрегіт;
чи змінюється звук на різних швидкостях вентилятора.
Ці спостереження одразу звужують коло можливих несправностей.
Алгоритм підходить для більшості авто:
зняти бардачок, роз’єднавши фіксатори;
відкрутити захисну кришку вентилятора;
обережно витягти крильчатку разом із моторчиком;
оглянути лопаті — найчастіше всередину потрапляє листя, пил, дрібне сміття.
Мусор у вентиляторі створює додаткове навантаження на вал і підшипники, через що з’являється свист або гул.
У моторчику та крильчатці встановлені підшипники (у деяких авто — металеві чи пластикові втулки). З часом вони:
пересихають,
розбовтуються,
стираються.
Спершу чути легкий шелест, потім — скрип, а згодом — скрегіт або навіть лязкіт.
Чим голосніший звук — тим ближче повний вихід з ладу. Регулярна профілактика (очистка й змазування) суттєво продовжує ресурс вузла.
Ще одна причина шуму — недостатня змащеність крильчатки. Деталі труться між собою, виникають свист і вібрація.
Також гул може виникати на високих обертах.
Рішення:
зняти вентилятор,
очистити від пилу,
нанести якісну термостійку змазку.
У авто без салонного фільтра всередину вентилятора часто потрапляє сміття, через що лопаті:
гнуться,
тріскаються,
частково обламуються.
Такі пошкодження створюють тріск, люфт і сильну вібрацію.
Важливо: відновлювати окремі лопаті не можна — потрібна повна заміна крильчатки або всього вузла. Пошкоджена крильчатка може розлетітися на шматки й спричинити нові поломки.
Коли кріплення двигуна пічки слабшають, вал зміщується й лопаті починають зачіпати внутрішні стінки корпусу. Звідси:
дребезжання,
періодичний тріск,
скрегіт.
Проблема вирішується простим підтягуванням кріплень.
Салонний фільтр перегороджує шлях пилу. Якщо він:
забитий,
деформований,
частково розсипався від старості,
то вентилятор працює з перевантаженням або затягує уламки фільтра всередину. З’являються стуки та свист, особливо при вмиканні й вимиканні пічки.
Рішення — негайна заміна фільтра.
Це найнебезпечніша причина шуму. Зламану помпу видають:
гул на високих обертах,
скрегіт,
погана циркуляція охолоджувальної рідини.
Ігнорувати не можна — двигун почне перегріватися, що призведе до:
прогару прокладки ГБЦ,
змішування масла та антифризу,
задирів у циліндрах,
заклинювання або руйнування поршнів.
Помпа — один із вузлів, які ремонту не підлягають. Вона підлягає лише заміні.
Якщо вентилятор працює тільки на одній швидкості, гуде при перемиканні режимів або зовсім не реагує — винен резистор.
Він регулює силу обдуву, а при зносі спричиняє шум та перегрів системи.
Єдине рішення — повна заміна резистора.
Шум пічки — не дрібниця, а важливий технічний сигнал. Рано чи пізно така несправність:
погіршить обігрів салону,
збільшить навантаження на електромотор,
може призвести до перегріву двигуна.
Якщо сторонні звуки вже з’явилися — варто якнайшвидше:
зняти й оглянути моторчик пічки;
почистити й змастити рухомі елементи;
замінити пошкоджені деталі.
Регулярне обслуговування вбереже від дорогих ремонтів і забезпечить комфортну роботу системи взимку
Вам також може бути цікаво:
Листопад 2025 року став переломним для українського ринку нових легкових авто. Вперше за багато років…
У грудні 2025 року Кіберполіція та ГСЦ МВС попереджають українців про небезпечні схеми з фальшивими…
ОТК для комерційних легкових авто в Україні у 2025 році: хто зобов’язаний проходити техконтроль, як…
Десять найкращих дизельних двигунів сучасності — рейтинг 2025 року. Ресурс 400 тис. км, надійність, економічність,…
7 бензинових кросоверів, які доводять: ресурс у 300+ тис. км — реальність. Найнадійніші моделі 2025…
ТОП-5 найкращих дизельних кросоверів сучасності — моделі, які вражають надійністю, впевненим тягловим моментом та низькою…