Багато водіїв звертають увагу на вихлопну трубу лише тоді, коли з неї починає йти сизий чи чорний дим, а також з’являються великі відкладення сажі. Але не варто доводити до таких ситуацій. Досить лише регулярно зазирати в трубу й перевіряти, чи з’явилися в ній відкладення. Відомо, що нагар не виникає просто так, і за його станом можна судити про стан двигуна та виниклі неполадки.
Якщо в двигуні немає несправностей, у вихлопній трубі утворюється мінімальна кількість нагара. І якщо ви помітили, що з’явилися значні відкладення, це вже привід для занепокоєння.
Як правило, утворення товстого шару нагару супроводжується іншими неприємними симптомами: прострілами глушника та/або інтенсивною димістю. Можливі також ускладнені пуски двигуна та занадто висока витрата пального. Подібні симптоми часто свідчать про потрапляння моторного масла або незгорілого пального в систему випуску, або про їх одночасне проникнення.
Найбільш розповсюджена причина утворення сажі — неякісне паливо. Справа в тому, що низькосортне паливо не здатне забезпечити необхідний рівень детонації. Датчики помилково сприймають це як потребу в збагаченні суміші і відправляють команду на додаткове надходження пального. Воно згоряє неправильно, в результаті чого підвищується концентрація вуглецю, який за високих температурах перетворюється на нагар. Якщо продовжувати заправлятися неякісним паливом, це може незабаром призвести до закоксовки двигуна.
Крім того, утворенню великих відкладень сажею у вихлопній трубі можуть сприяти і несправності форсунок або карбюратора, викликані їхньою сильною забрудненістю. У такому випадку змінюється форма факела розпилу, через що паливно-повітряна суміш згоряє не в циліндрі, а у випускному колекторі.
Якщо ви помітили, що сажа в трубі наросла занадто швидко, а глушник видає незвичайні звуки, це сигналізує про збої в системі живлення. Скоріше за все, вони були спричинені неякісним паливом. У цьому випадку виправити ситуацію можна за допомогою чистячих присадок. Використання таких засобів дозволить уникнути витрат на діагностику та заміну свічок.
Ще одне пояснення утворення нагару — забитий брудом повітряний фільтр, який пропускає в камеру згоряння занадто мало кисню. У результаті система неправильно обчислює навантаження на мотор і створює неправильну по складу паливно-повітряну суміш. У результаті вона згорає не повністю, частина скидається у вихлопну трубу, осідає на її стінках і утворює нагар.
Смазочний матеріал може проникати в вихлопну трубу з різних причин. Але частіше за все цьому сприяють зношені поршневі кільця або їх закоксовка. У результаті речовина відкладається на стінках циліндра, після чого потрапляє в камеру згоряння, а далі — в випускну систему, де перетворюється на сажу та копоть.
Інша причина потрапляння масла — закоксовка двигуна. У такому випадку знадобиться використання препаратів для його очищення.
Крім цього, проникнення мастила в глушитель може відбуватися через зношеність сальників клапанів. Вони пропускають масло, яке потім потрапляє до випускних клапанів. Справитися з подібною проблемою можна шляхом заміни сальників і регулярним очищенням масляної системи.
Окрім вищезазначених чинників, існують і інші:
З’явлення сильного нагара також може бути наслідком несправності самого мотора. Найчастіше його спричиняє:
Будь-яка з названих причин сприяє посиленому утворенню нагара у вихлопній трубі. В подальшому виникають і інші симптоми, що вказують на проблеми з автомобілем: простріли, перевитрата пального та масла, ускладнені запуски тощо. Всього цього можна уникнути, якщо своєчасно оглядати вихлопну трубу на предмет сажевих відкладень.
Підпишись на нас в Google НОВИНИ, та отримуй більше свіжих новин!
Обираєте вживане авто й боїтеся корозії? Ми зібрали ТОП-10 моделей, які вважаються найстійкішими до іржі…
Деякі популярні вживані авто здатні виснажити гаманець нескінченними поломками. Розповідаємо про 5 моделей, які експерти…
Листопад 2025 року став переломним для українського ринку нових легкових авто. Вперше за багато років…
У грудні 2025 року Кіберполіція та ГСЦ МВС попереджають українців про небезпечні схеми з фальшивими…
ОТК для комерційних легкових авто в Україні у 2025 році: хто зобов’язаний проходити техконтроль, як…
Десять найкращих дизельних двигунів сучасності — рейтинг 2025 року. Ресурс 400 тис. км, надійність, економічність,…