Фото: SUVNews
За останні роки позашляховики (SUV) та кросовери стали домінуючим класом легкових автомобілів у багатьох країнах. Цей тренд відчутно впливає на структуру авторинку, типи продаваних авто та навіть на екологічні та міські політики. В виданні SUVNews шукали відповідь на питання, чи збільшується з кожним роком частка великих автомобілів.
За даними International Energy Agency (IEA), у 2023 році позашляховики склали близько 48 % від усіх нових легкових автомобілів у світі.
Інше джерело зазначає, що SUV більшість із нових автомобілів і займають понад 51 % ринку нових легковиків.
У числі усіх зареєстрованих легкових автомобілів (не лише нових) частка SUV досі менша — наприклад, IEA зауважує, що один із чотирьох автомобілів у світі (≈ 25 %) вже є SUV/кросовером.
Отже: спрогнозуємо — приблизно 1 / 4 всіх авто на дорогах світу вже становлять SUV/кросовери, а серед нових продажів цей клас домінує (близько 45-50 % і більше).
Причин кілька:
Кросовери й SUV пропонують більший простір, високу посадку, комфорт і стиль — це приваблює як сімейних водіїв, так і молодь.
Автовиробники активно просувають SUV-версії моделей, скорочуючи виробництво седанів і універсалів.
У деяких країнах (особливо США, Китай, Європа) ринок вже перенасичений седанами, тому зростає попит на “високі” авто зі статусом.
Нові тенденції — електрифікація саме SUV/кросоверів — створює додатковий імпульс.
В Україні точних статистичних даних про частку SUV/кросоверів серед всіх автомоблів немає. Проте можна виокремити кілька спостережень:
У 2023-2025 роках імпорт вживаних авто показав великий попит на кросовери й позашляховики — що вказує на зміну профілю автопарку.
Наприклад, якщо глобальний показник нових авто SUV ≈ 48 %, в Україні цей клас може мати більшу частку серед імпортованих вживаних автомобілів, адже багато покупців обирають саме “SUV-тип” через статус, витривалість і дорожні умови.
Це означає, що частка SUV/кросоверів в українському автопарку може перевищувати глобальний середній показник серед нових авто, але серед усіх зареєстрованих авто — ймовірно, ще нижча за 25-30 %, бо багато старих легковиків седанів/хетчбеків ще активно експлуатуються.
Ринок: виробники й дилери переорієнтовуються на SUV/кросовери, що означає менше варіантів класичних седанів.
Екологія: SUV важчі, споживають більше палива чи енергії — IEA зазначає, що зростання SUV сприяло частковому зростанню глобального споживання палива.
Споживачі: збільшення вибору SUV означає більшу конкуренцію, але й вищу вартість володіння (паливо, страховка, обслуговування). У країнах із поганими дорогами (включно з Україною) SUV мають перевагу стійкості і дорожньої переваги.
Оцінюйте пропозиції SUV/кросоверів уважно — вибір правильного розміру та типу важливий для витрат.
Якщо дорожні умови чи бюджет не дозволяють повноцінний SUV — розгляньте кросовер середнього розміру або “підвищений” хетчбек.
Слідкуйте за експлуатаційними витратами: більші авто — вища витрата палива, більший податок чи страховка.
Якщо імпортований авто — перевірте історію служби, пробіг та стан, зважаючи на те, що в Україні відбивається хвиля імпорту SUV.
Плануйте довгостроково: якщо авто купується на 5-10 років — обирайте так, щоб обслуговування і запчастини були доступні.
Інші також читають:
Дізнайтеся, які кросовери на вторинному ринку найчастіше розчаровують власників. ТОП-5 моделей з типічними поломками —…
Обираєте вживане авто й боїтеся корозії? Ми зібрали ТОП-10 моделей, які вважаються найстійкішими до іржі…
Деякі популярні вживані авто здатні виснажити гаманець нескінченними поломками. Розповідаємо про 5 моделей, які експерти…
Листопад 2025 року став переломним для українського ринку нових легкових авто. Вперше за багато років…
У грудні 2025 року Кіберполіція та ГСЦ МВС попереджають українців про небезпечні схеми з фальшивими…
ОТК для комерційних легкових авто в Україні у 2025 році: хто зобов’язаний проходити техконтроль, як…