Більшість сучасних авто оснащені системою динамічної стабілізації, яку водії найчастіше знають під назвою ESP (Electronic Stability Program). У різних брендів ця система може мати інші назви: VSA (Honda), VSM (Hyundai), DSC (BMW, Jaguar, Land Rover), проте суть одна — автоматичне запобігання заносу і втраті контролю над автомобілем.
Але навіть така корисна функція має винятки: у певних умовах її краще вимкнути, навіть улітку. Розбираємося — навіщо, коли і чому.
Для чого потрібна ESP?
Система ESP отримує сигнали від датчиків швидкості, повороту керма, поперечного прискорення та інших сенсорів, і в реальному часі регулює гальмування окремих коліс, щоб запобігти заносу, втраті курсової стійкості або пробуксовці. Саме завдяки їй водії відчувають стабільність автомобіля навіть у складних дорожніх умовах.
За даними досліджень, впровадження ESP знизило кількість ДТП на 30% серед легковиків і майже на 50% серед кросоверів та позашляховиків.
Чи варто вимикати ESP під час звичайної їзди?
У 99% випадків — ні. На щоденних маршрутах ESP працює на користь водія, підвищуючи безпеку. До того ж, у багатьох нових моделях вимкнути її повністю неможливо — лише часткове обмеження її функцій. Але навіть якщо така опція доступна, користуватися нею слід лише у виняткових випадках.
Коли влітку доцільно вимкнути ESP?
Ось три основні ситуації, коли вимкнення системи стабілізації влітку може бути технічно обґрунтованим:
1. Рух у гору по слизькому покриттю після дощу
Коли після літнього дощу дорога перетворюється на слизьку поверхню, підйом вгору може викликати пробуксовку. ESP, намагаючись стабілізувати авто, гальмує ведучі колеса, що ще більше погіршує зчеплення. У таких умовах вимкнення ESP може дати колісній парі більше свободи руху, зменшити втрати потужності й полегшити підйом.
2. Їзда по піску, бруду чи пересіченій місцевості
Коли авто виїжджає на піщаний пляж, ґрунтову дорогу чи поле після дощу, ESP може лише заважати. Вона буде сприймати пробуксовку як загрозу і почне гальмувати колеса, ускладнюючи проїзд.
У таких умовах вимикання системи дозволяє колесам крутитися вільно, що підвищує прохідність. Це особливо актуально для поїздок за місто, на рибалку, дачу чи природу.
3. Потреба у “чистому керуванні” (тільки для досвідчених водіїв)
У деяких випадках, як-от:
Але для звичайних українських доріг і повсякденних маршрутів така потреба зустрічається рідко.
Система ESP — важливий помічник для безпечного водіння, особливо у місті або на трасі. Але в певних випадках, особливо поза асфальтом, її тимчасове вимкнення допоможе подолати складні умови без шкоди для автомобіля.
Запам’ятайте: вимикайте ESP лише тоді, коли це дійсно потрібно. І завжди вмикайте її назад, щойно повертаєтесь на звичайну дорогу.
Вас також можуть зацікавити новини:
Обираєте вживане авто й боїтеся корозії? Ми зібрали ТОП-10 моделей, які вважаються найстійкішими до іржі…
Деякі популярні вживані авто здатні виснажити гаманець нескінченними поломками. Розповідаємо про 5 моделей, які експерти…
Листопад 2025 року став переломним для українського ринку нових легкових авто. Вперше за багато років…
У грудні 2025 року Кіберполіція та ГСЦ МВС попереджають українців про небезпечні схеми з фальшивими…
ОТК для комерційних легкових авто в Україні у 2025 році: хто зобов’язаний проходити техконтроль, як…
Десять найкращих дизельних двигунів сучасності — рейтинг 2025 року. Ресурс 400 тис. км, надійність, економічність,…