Чому бензин дорожчає в Україні, але дешевшає в Європі: експерти дали відповідь

В Україні ціни на бензин ростуть, хоча в Європі за останній місяць бензин подешевшав на 24 долари за тонну. За даними компанії «А-95», у липні бензин подорожчав на 17 копійок за літр, а дизельне паливо — на 27 копійок. Деякі заправки підняли ціни ще більше — на 1,2−2 гривні за літр.

У липні українські мережі автозаправок по-різному змінювали ціни на пальне. Приміром, преміальні заправки, такі як Socar, OKKO та WOG, не підвищували ціни ні на бензин, ні на дизель, хоча їхнє паливо й так було дорогим. На Socar літр бензину А-95 коштує 60,9 гривень, а дизель — 56,99 гривень. На OKKO та WOG ціна бензину — 59,9 гривень за літр, дизеля — 55,9 гривень.

Заправки з дешевшим пальним переважно піднімали ціни. Наприклад, на KLO бензин А-95 подорожчав на 80 копійок до 58,09 гривень за літр, а преміальний бензин зріс у ціні на 20 копійок до 59,2 гривень. Вартість дизеля залишилася без змін — 55,09 гривень за літр.

Мережа «Авіас» підвищила ціну на дизель на 1,21 гривні до 50,77 гривень за літр, тоді як ціна на бензин А-95 залишилася на рівні 57,62 гривень. У «Рур груп» бензин подорожчав на 2 гривні до 57,49 гривень за літр, а дизель залишився по-старому — 53,49 гривень.

«Укрнафта» збільшила ціну дизеля на 50 копійок до 52,54 гривень, але ціна бензину не змінилася — 54,99 гривень. На «БРСМ-Нафта» бензин подорожчав на 63 копійки до 53,69 гривень, а дизель — на 12 копійок до 49,84 гривень. Мережа «Avantage 7» підняла ціну бензину на 1 гривню до 53,45 гривень, а дизеля — на 50 копійок до 49,95 гривень.

Ціни на оптовому ринку пального в Україні не повністю збігаються з роздрібними. У липні європейські ціни на бензин знизилися, що відповідало б зменшенню вартості на 88 копійок за літр, а ціни на дизель упали ще більше — на 2,47 гривні за літр.

Проте в Україні оптові ціни на пальне залежать не тільки від європейських котирувань, а й від курсу гривні. Через те, що гривня в липні знецінювалася, оптова ціна на бензин зросла на 44 копійки за літр, хоча ціни на дизель впали на 72 копійки за літр, навіть попри коливання валюти.

Експерти пояснюють, що різниця між оптовими і роздрібними цінами на пальне виникла через збільшення попиту в минулому місяці. Особливо зріс попит на дизель, який активно купували для генераторів під час відключень електроенергії, особливо це стосується бізнесу.

Сергій Куюн, керівник консалтингової агенції «А-95», розповів, що попит на бензин для генераторів склав близько 10% від загального ринку, що дорівнює приблизно 20 тисячам тонн пального на місяць. Попит на дизель був трохи меншим, але все одно значним.

Попит на пальне серед автомобілістів, який можна назвати «класичним», знизився на 15% порівняно з першим кварталом. Це відбулося через те, що багато українських чоловіків уникають зайвих поїздок, щоб не отримати повістку. Однак минулого місяця заправки частково компенсували зниження попиту за рахунок продажів пального для генераторів, що вплинуло на зміну цін.

Прогноз НБУ щодо цін на пальне

Національний банк України прогнозує, що ціни на пальне в країні будуть поступово зростати. Основна причина цього – збільшення податків на пальне до 2028 року, щоб вони відповідали європейським стандартам.

Зростання цін може прискоритися наприкінці 2024 – на початку 2025 року, коли запаси дешевого пального закінчаться, а нові податки й ослаблення гривні стануть більш помітними.

Зараз ціни на пальне зростають повільніше через те, що минулорічні зміни в податках вплинули на ситуацію, і є запаси пального, закуплені до підвищення податків. Але цей ефект не буде тривалим.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, та отримуй більше свіжих новин!

Джерело Bigmir
Читайте також